Slik blir dere best på CRM
Politikkens begynnelse4th desember 2021
marita
Uansett om du holder på med bedriftspolitikk eller med i en annen politisk organisasjon er det viktig å ta vare på medlemsbasen deres. Det kan kan dere via Customer Relationship Management, også kjent som CRM.
Det høres kanskje komplisert ut, men crm er mye enklere enn du tror – og i dette innlegget skal du få 5 gode råd på veien. Vi håper disse kan hjelpe deg med å ha en god dialog med medlemmene i din politiske organisasjon.
1. Ha en tydelig strategi
Det aller viktigste er kanskje å ha en klar strategi for hvordan dere skal kommunisere med medlemmene deres, og dermed også oppnå målene dere har satt dere. Her er det viktig å tenke på et par ting som vi skal se nærmere på i punktene under. Husk også at det er viktig at strategien er godt forankret i all ledd i organisasjonen, og at alle kjenner godt til hovedpunktene i denne.
2. Definer målgruppen deres
Du har sikkert hørt det en million ganger før, men det er en grunn til at dette rådet finnes – og det er det at det fungerer. Hvis du definerer målgruppen din, og vet hvordan du skal snakke til akkurat disse menneskene så er halve jobben gjort. Bare tenk deg det selv, hvis målgruppen er menn på 65 år, men du sender ut meldinger med masse slang-uttrykk de ikke forstår, så har du mistet de umiddelbart. Det er dette som på fagspråket kalles tone of voice.
3. Finn kanalene som er riktige for dere
Når du har definert målgruppen, er det på tide å se på hvilke kanaler dere skal bruke. Hvis du skal nå en yngre målgruppe kan sosiale medier være et godt alternativ, mens eldre ofte responderer bedre på nyhetsbrev eller medlemsblad i posten. Det er ikke kanalen i seg selv om er det viktigste, men at den går hånd i hånd med ønskene til målgruppen.
4. Bygg lojalitet over tid
Når du jobber med en stor medlemsbase, og spesielt på et sensitivt tema som politikk, bør du smøre deg med tålmodighet … det tar nemlig tid å bygge opp tålmodighet. Så husk å følge strategien din, selv om du kan bli fristet til å ta andre valg underveis. Men pass på at du alltid har beste kvalitet på innholdet du sender ut, enten det er via sms, blogg, nyhetsbrev eller sosiale medier. Det er nemlig slik at god innhold engasjerer de fleste.
5. Ikke vær redde for å be om hjelp om nødvendig
Det finnes mange byråer som spesialiserer seg på CRM og god kundedialog. Hvis dere synes dette er vanskelig i deres organisasjon, så kan det være lurt å be de profesjonelle om hjelp. Det kan kanskje koste noen kroner, men sannsynligheten er stor for at du tjener inn dette på kort tid. God CRM er nemlig veldig viktig for at dere skal klare å opprettholde en god og sunn medlemsbase over tid.